Ministerstvo kultury zajistilo finanční prostředky, které výrazně posunují kupředu projekt Muzea železnice a elektrotechniky. To má vzniknout v Praze v areálu Masarykova nádraží. Celkem 83,5 milionu korun je určeno k odkupu zhruba 70 kusů historických železničních kolejových vozidel a dále k převodu pozemků a nemovitostí v uvedené lokalitě Národnímu technickému muzeu.
„Částka umožní doplnit stávající sbírku Národního technického muzea, která v tuto chvílí čítá 164 kolejových vozidel, o zhruba 70 unikátních kolejových vozidel z majetku ČD,“ řekl ministr kultury Antonín Staněk. Získání alespoň redukovaného rozsahu pozemků (tedy budovy a přilehlých pozemků) je pak pro budoucí projekt muzea strategickým krokem, který umožní zkvalitnit a zejména zvětšit jeho případnou expoziční plochu.
„Národní technické muzeum si velmi cení aktivity MK ČR a MD ČR ve snaze nalézt finanční prostředky pro realizaci zmíněných akcí, které jsou v jednání v případě pozemků již od roku 2000 a v případě souboru vozidel od roku 2006,“ řekl Karel Ksandr, generální ředitel Národního technického muzea. Zdůraznil také, že realizovaný úspěšný převod finančních prostředků vytváří dobré podmínky pro pokračující práce na vybudování Muzea železnice a elektrotechniky Národního technického muzea v Praze na Masarykově nádraží.
Národní technické muzeum tímto obohacením svých sbírek zásadně pokročí ve své snaze o zajištění co nejúplnější kolekce kolejových vozidel spojených s naší historií. Vozidla soboru jsou různého stáří, určení i stavu. V souboru se v tuto chvíli nachází 10 lokomotiv dieselové a elektrické trakce, 13 motorových a přípojných vozů, 1 elektrická motorová jednotka, 14 osobních vozů, 9 služebních a poštovních vozů, 15 nákladních vozů, 4 cisterny, 3 vozidla zvláštního určení (např. nehodový jeřáb) a 1 pár podvalníků.
Jmenovitě se jedná například o slavnou československou dieselovou lokomotivu T669.0069 (Čmelák), která je zástupcem nejpočetnější sériově vyráběné lokomotivy na světě, o legendární elektrickou motorovou jednotku EM475.1 (přezdívanou pantograf či žabotlam), která v sobě kloubí pokrokové konstrukční řešení s nadčasovým designem, či o úzkorozchodný osobní vůz Balm/ú 656 z roku 1966, který je posledním typem železničního vagonu vyrobeným v ČKD Tatra Smíchov, bývalém slavném závodu Františka Ringhoffera. Dále jde o torzo nejstaršího dochovaného motorového vozu M220.104 z roku 1927, který pochází z úplných počátků motorizace železničních tratí v Československu. Nejstarším vozidlem souboru je třínápravová cisterna na přepravu lihu z roku 1881.