Výzkumný Ústav Železniční, a.s. (VUZ) v rámci své dlouhodobé strategie dokončil vstup na slovenský trh prostřednictvím své dceřiné společnosti VUZ Slovakia, s.r.o. Ta bude poskytovat slovenským klientům především služby posuzování interoperability, tzv. služby NoBo. VUZ je Autorizovanou osobou č. AO 258 a Oznámeným subjektem č. 1714 posuzujícím strukturální subsystémy Infrastruktura, Energie, Kolejová vozidla, Traťové i palubní řízení a zabezpečení, a to včetně příslušných prvků interoperability v železničním systému Evropské unie.
„VUZ téměř přesně před 50 lety, 23. 11. 1971, vznikl oddělením od tehdejšího Výzkumného ústavu dopravného v Žilině jako subjekt, jehož primárním cílem bylo provozování Zkušebního centra ve Velimi. Nicméně za posledních 15 let naše společnost prošla poměrně dynamickým rozvojem zejména v oblasti posuzování železničních kolejových vozidel a infrastruktury, přičemž po celou slovenský trh pro nás byl a nadále je přirozeným trhem. Naše společnost dozrála do bodu, kdy jedním z pilířů naší strategie je postupná expanze na zahraniční trhy a rozvoj služeb mimo ZC Velim,“ říká generální ředitel VUZ Ing. Martin Bělčík.
Cílem slovenské dceřiné společnosti VUZ Slovakia s.r.o. je – mimo obchodní zastoupení – přinést slovenským zákazníkům vysoce specializované služby autorizované osoby ve stejně vysoké kvalitě, jakou poskytujeme zákazníkům v ČR. „Otevření naší pobočky na Slovensku vnímáme tak, že se vracíme domů.“ doplnil.
Řízením rozvoje VUZ Slovakia, s.r.o. a jejím jednatelem byl jmenován technický ředitel a člen představenstva VUZ Ing. Ondřej Fanta, Ph.D. „VUZ Slovakia chce slovenským zákazníkům nabídnout kvalitnější služby. Chceme být našim zákazníkům blíže a věnovat místní železniční infrastruktuře ještě větší pozornost než dnes. Zásadně nepracujeme pouze od stolu a bližší dojezdová vzdálenost na posuzované stavby zvýší naši konkurenceschopnost. V oblasti vozidel pak chceme našim zákazníkům nabídnout plnohodnotné podklady pro schválení pro provoz v ČR i SR tak, jak tomu bylo před IV. železničním balíčkem,“ uvedl Ondřej Fanta.
Podle jeho slov se brzy rozšíří služby i o tzv. DeBo pro SR. „Rovněž věříme, že naše bohaté zkušenosti s ETCS budou uplatnitelné i na slovenské železnici. Slovenská pobočka je odrazovým můstkem pro expanzi na evropský trh a počítáme s rozšiřováním i na další trhy. VUZ se brzy zařadí po bok známých evropských „značek“ jako je TÜV či SGS,“ doplnil.